טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים
על פי הגדרה, פסיכותרפיה קבוצתית כוללת טיפול של מטפל במספר ילדים בו זמנית. ישנם שני זרמים תיאורטיים עיקריים: פסיכודינאמי וקוגניטיבי-התנהגותי. בעוד שתרפיה בתנהגותית תטפל בעיקר בהתנהגות הנצפית על פני השטח, טיפול דינאמי מוכוון יותר לסייע לילדים להגיע להבנה מעמיקה של המניעים להתנהגותם. יחד עם זאת, החלוקה אינה תמיד ברורה כל כך. במאמר זה נביא סקירה של הגישה הפסיכודינאמית.
המקור של פסיכותרפיה קבוצתית דינאמית אינה בדיבור אלא דווקא בעשייה, ולמרות שמבוססת על עקרונות פסיכודינאמיים, נוטה שלא לעסוק בפירוש אלא דווקה במשחק מתוך הבנת הקושי של ילדים בשימוש בשפתם של מבוגרים.
קבוצות של תרפיה במשחק פותחו לראשונה על ידי וירג'יניה אקסליין, אשר היתה מפסיכולוגיות הילדים הראשונות. לשיטתה, ביטוי רגשי נעשה אפשרי לילדים צעירים, על ידי כך שהמטפל משקף אך אינו מעיר הערות ישירות, ולכן, המשחק אינו מוכוון מעבר לגבולות אשר יאפשרו את קיומו בתוך חדר הטיפולים. למשל, הילדים מצופים להישאר בתוך החדר, לא להרוס את החדר או את המשחקים ולא לפגוע אחד בשני, אך אינם מקבלים הכוונה עם מי או כיצד להתנהג ולשחק.
עקב הגיוון הרב בתיאוריות, הגישה הנבחרת תהיה תלויה לרוב בהעדפותיו של המטפל ובבעיה בה מטפלים. הטיפול כפי שמתואר במאמר זה, מבוסס על ההבנה של הדינאמיקה הקבוצתית, כשהמיקוד העיקרי הוא ב"כאן ועכשיו". ההתמקדות היא באישיות ובהתנהגות של כל ילד, במערכות היחסים בין הילדים, ובטבע מערכת היחסים של הילד עם המטפל, וזאת, בניגוד לפסיכותרפיה אישית, בה המיקוד העיקרי הוא על חייו המוקדמים של המטופל.
המקום והכללים של הטיפול הקבוצתי מובנים כך שייחוו על ידי הקבוצה כמקום בטוח, אמין, המאפשר חקירה והתנסות במגוון מערכות יחסים, תקשורת שגויה ותהליכים לא מודעים.
טיפול קבוצתי יוצא מנקודת הנחה שלכל ילד מגוון של חזקות וחולשות, ולהכרה בכך על ידי ילדים אחרים ישנה השפעה טיפולית כשלעצמה על חברי הקבוצה האחרים.
המטרה הטיפולית היא לאפשר לארבעה עד חמישה ילדים צעירים, או לשישה עד תשעה ילדים מבוגרים יותר או מתבגרים, להרכיב קבוצה. עם ילדים צעירים הגישה של הפסיכותרפיה הדינאמית-קבוצתית הינה התמקדות בעקרונות משחק שונים, בעוד בילדים מבוגרים יותר או במתבגרים ההתמקדות היא בפירושים המילוליים של ההתנהגויות.
בהפיכה לקבוצה, היחידים צריכים להכיר ולהעריך את השוני והייחודיות של כל אחד מן המשתתפים, ולהבין כי האחרים מציגים חלקים מעצמם. הקבוצה מספקת הזדמנות לחקור ולהתאמן בתקשורת עם בני הגיל ועם המטפל, וגם לחקור מערכות יחסים מההווה או מהעבר הקשורות ליחסים המשפחתיים.
במודל הזה המטפל יכול ליצור גבולות, לפרש אינטראקציות, ולקדם הבנה של מיומנויות חברתיות ומערכות יחסים בין בני הגיל.